Mostra IN THE LIGHT OF ITALY: Civita d’Antino in Norvegia, 4 March – 4 June, 2017

Dopo il successo delle esposizioni nelle città danesi di Viborg e Copenaghen, si è conclusa al museo d’Arte di Lillehammer, in Norvegia, la mostra “In the light of Italy: una comunità artistica danese norvegese, 1879-1886”. L’esposizione racconta la storia di un gruppo di artisti danesi e norvegesi che inseguirono il loro sogno d’Italia ritirandosi nelle piccole città di Civita d’Antino (Abruzzo) e di Sora (nel basso Lazio)  . Qui i pittori Peder Severin Krøyer, Eilif Peterssen, Christian Meyer Ross, Joakim Skovgaard, Kristian Zahrtmann, Theodor Philipsen e Viggo Pedersen svilupparono il loro stile pittorico verso un più grande realismo, ispirati dalla “luce italiana”, dal paesaggio monumentale e dalla suggestiva vita quotidiana dei loro abitanti.

Ad inaugurare la mostra – organizzata dai musei Den Hirschsprungske Samling di Copenhaghen, Skovgaard Museet di Viborg e Lillehammer Kunstmuseum, in collaborazione con l’Istituto italiano di cultura di Oslo – è stato il presidente del Parlamento norvegese, Olemic Thommessen. Per l’occasione il violoncellista italiano Emery Cardas e la violinista Berit Cardas hanno tenuto  un concerto di musica classica al museo. La mostra rimarrà aperta fino al 4 giugno 2017. Per ulteriori informazioni Lillehammer Kunstmuseum

The exhibition “IN THE LIGHT OF ITALY: A Danish-Norwegian Artist Community 1879-1886” tells the story of a group of Danish and Norwegian artists who pursued their dream of Italy in two small towns near the Abruzzo Mountains, south-east of Rome. In Sora and Civita d’Antino the artists P.S. Krøyer, Eilif Peterssen, Christian Meyer Ross, Joakim Skovgaard, Kristian Zahrtmann, Theodor Philipsen and Viggo Pedersen developed their painting style in the direction of greater realism, inspired by the Italian light, the monumental landscape and, not least, the richly evocative everyday lives of the local inhabitants. 

In Sora, Krøyer painted his famous pictures Italian Field Laborers and Hatters in an Italian Village, and Eilif Peterssen painted his principal work Siesta in an Osteria in Sora. These works heralded the arrival of realism in Nordic art. Krøyer, Peterssen and Ross were pioneers in the discovery of this area of Italy in 1880, and inspired a group of Danish artists to join them in 1883. Zahrtmann fell in love with Civita d’Antino, and visited nearly every summer from 1890 to 1911. Likewise, Ross spent nearly every summer in Sora until his death in 1904. Curator and project Manager: Jan Kokkin. Lillehammer Kunstmuseum